Ostalo je buka: slušanje dvadesetoga stoljeća (tvrdi uvez)

33,05 

Na zalihi

Opis

Knjiga Ostalo je buka nije napisana samo za one koji su dobro upućeni u klasičnu glazbu nego također – i to posebno – za one koji su usputno zainteresirani za taj pandemonij u predgrađu kulture.

Knjiga Ostalo je buka višestruko je nagrađivani prvijenac vrsnoga američkog glazbenoga kritičara i teoretičara Alexa Rossa: “Ovo je kronika ne samo o umjetnicima nego i o političarima, diktatorima, bogatim mecenama i korporativnim direktorima koji su pokušavali nadzirati pisanje glazbe, o intelektualcima kojima je namjera bila presuđivati stilovima, o piscima, slikarima, plesačima i filmašima koji su na pustim stazama istraživanja postizali suradnju, o publici koja se bučno veselila, napadala ili ignorirala ono što su skladatelji stvarali, o tehnologijama koje su mijenjale način stvaranja i slušanja glazbe, o revolucijama, vatrenim i hladnim ratovima, imigracijskim valovima i dubokim društvenim promjenama koje su oblikovale okružje u kojem su skladatelji djelovali.

Klasična glazba dvadesetog stoljeća, tema ove knjige, mnogima zvuči poput buke. To je u velikoj mjeri neukroćena umjetnost, neprilagodljivi underground. Dok se apstraktne mrlje boje Jacksona Pollocka na tržištu prodaju za milijune dolara, a eksperimentalni rad Matthewa Barneyja i Davida Lyncha analizira u studentskim sobama diljem zemlje, ravnopravna im glazbena djela još šire lagane valove nelagode među koncertnom publikom…

Ovi zvuci, međutim, nisu nimalo strani. Atonalitetni akordi pojavljuju se u jazzu; avangardni zvuci provlače se kroz mnoge hollywoodske filmove; minimalizam je oznaka rock, pop i dance-glazbe od Velvet Undergrounda sve do danas. Gdjekad se čini da je glazba buka zato što jest buka, ili blizu toga, jer je takva bila ideja.”

Alex Ross čitateljima nije podario tek puki pregled glazbe prošlog stoljeća. Svojom erudicijom i izvrsnim stilom pisanja čini nešto što se doima nemogućim – riječima tako živo opisuje zvuk da se čitatelju može činiti kako čuje samu glazbu u vrtlozima od klasike, preko jazza i bluesa, pa sve do elektronike. Prikazuje uzbudljiv, često nepredvidljiv, život glazbenika i procese stvaranja glazbe koja teče tik niz strujanje (ili, katkad, suprotno strujanju) političkih i društvenih mijena koje su izravno i neizravno utjecale na način i smjer glazbenog stvaranja.

Čitatelje vodi na put kroz vrijeme otprije Prvoga svjetskog rata, preko Hitlerove Njemačke, Staljinove Rusije, hladnog rata, Kennedyjeve Amerike, Mao Ce-tungove Kine, do razvoja i utjecaja „ulične” glazbe, političkih i društvenih preokreta osamdesetih i devedesetih godina dvadesetog stoljeća. No i mnogo dublje i, zapravo, mnogo dalje.

Knjiga je povijesno glazbeni vremeplov u kojem čitatelj ima priliku proći sasvim drukčijom crtom vremena, bučnim „pandemonijem u predgrađu kulture”, ali uz blistave opise buke i osjećaj da ga obasjavaju svjetla svih kult(ur)nih pozornica svijeta, minulih, postojećih i nadolazećih.

IZDVOJENO